Egy új mesterséges intelligencia (MI) eszközt használtak a botoxról és ajakfeltöltőkről érkezett közvélemény-kutatási hozzászólások szortírozására, ami a brit kormány hivatalos nyilatkozata szerint az első ilyen jellegű alkalmazás az Egyesült Királyságban. A skót kormány által indított konzultáció keretében az MI eszközt arra állították be, hogy átvizsgálja a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozásával kapcsolatos véleményeket. A kísérlet során kiderült, hogy az MI „szinte azonos” eredményeket produkált, amikor az emberi szakértők hasonló feladatot végeztek.
Az újonnan kifejlesztett eszközt „Consult”-nak nevezték el, és a kormány reményei szerint ez az innováció megkönnyíti a köztisztviselők munkáját a jövőben, elkerülve a hasonlóan időigényes feladatokat, ami évente körülbelül 20 millió font megtakarítást jelenthet az adófizetők számára. A Consult része annak a tervezett kormányzati MI-eszközkészletnek, amelyet „Humphrey”-nek kereszteltek el, Sir Humphrey Appleby után, aki a klasszikus 1980-as évekbeli „Yes, Minister” című sorozatban szerepelt mint ravasz köztisztviselő. A sorozat gyakran célozta meg a kormányzati bürokrácia túlzott mértékét.
A kísérlet során a Consult 2000 hozzászólást vizsgált meg, azonban a közvélemény-kutatások, amelyek célja a brit állampolgárok véleményének összegyűjtése a miniszterek által fontolóra vett kérdésekről, akár több tízezer választ is generálhatnak. Az MI eszköz képes volt azonosítani a válaszok közötti témákat, és ennek megfelelően számolta és katalogizálta az adatokat, miközben emberi szakértők ellenőrizték a munkáját mindkét szakaszban. A Consult eredményeit ezután összehasonlították a párhuzamosan dolgozó emberi szakértői csapattal, hogy lássák, mennyire megbízhatóak az eltérő megközelítések.
Peter Kyle, a technológiai ügyekért felelős miniszter elmondta, hogy a kísérlet kezdeti sikerei azt jelzik, hogy a Consult „nagyon hamar” szélesebb körben is használatba kerül a kormányzati szektorban. A miniszter kiemelte, hogy az ilyen ígéretes eredmények révén a Humphrey segíthet csökkenteni a kormányzati költségeket, és megkönnyíti az állampolgárok és szakértők véleményének átfogó összegyűjtését a legfontosabb ügyekben.
A kormány arra számít, hogy a mesterséges intelligencia technológia szélesebb körű használatával 45 milliárd fontot takaríthat meg a közszolgáltatások terén. Jelenleg a Consult még tesztelési fázisban van, és további értékelések várhatóak, mielőtt véglegesen elhatároznák a szélesebb körű bevezetését. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig „emberek lesznek a folyamatban”, akik ellenőrzik a Consult munkáját.
A hivatalnokok emellett igyekeztek foglalkozni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tartós aggodalmakkal is. Az egyik ilyen probléma, hogy az MI néha hamis információkat generál, amit „hallucinációnak” neveznek. Mivel az MI-t csak egy viszonylag korlátozott feladat elvégzésére kérték, a hatóságok szerint a hallucináció nem jelentett nagyobb problémát. Ezek a mesterséges intelligencia eszközök, amelyeket „nagy nyelvi modelleknek” neveznek, hajlamosak a torzításokra is, mivel magukba építik az emberi adatokban rejlő előítéleteket, amelyekre képzik őket. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők megállapították, hogy az eszköz csökkentette a torzítást, mivel eltávolította az egyes emberi elemzők lehetőségét, hogy „saját előítéleteiket” projektezzék a válaszokra.
A Consult emellett tesztelésre került annak érdekében, hogy megállapítsák, képes-e kezelni a helyesírási hibákat és egyéb tévedéseket tartalmazó nyelvet. Jelenleg azonban a rendszer csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt más nyelveken, például walesiül érkezett válaszokat először angolra kell fordítani.