Deborah Grushkin, egy lelkes online vásárló New Jersey-ből, az év elején meglehetősen pánikba esett, amikor értesült arról, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, aláírta azt a rendeletet, amely megtiltja, hogy a Kínából érkező, 800 dollár alatti csomagok vámmentesen lépjenek be az országba. A rendelet mögött hagyományos kiskereskedők álltak, akik már évek óta sürgették ezt a lépést, miután egyre több csomag érkezett az Egyesült Államokba a vámhatár alatt. A világ más országaiban, például az Egyesült Királyságban is hasonló intézkedéseket fontolgatnak, részben a Shein és a Temu gyors térnyerése miatt. Az Egyesült Államokban viszont Trump döntése, amely megszünteti ezt a kivételt és új kereskedelmi vámokat is bevezet, több mint 145%-os importvámot kivetve a kínai termékekre, igazi sokkot okozott a vállalkozások és a vásárlók körében. Az Egyesült Államokban működő e-kereskedelmi márkák, amelyek e rendszer köré épültek, figyelmeztetnek arra, hogy a változások kisebb cégek csődjéhez vezethetnek, míg a vásárlók, mint Deborah, áremelkedésre és hiányokra készülnek.
A május 2-i határidő közeledtével Deborah az elmúlt hónapban 400 dollár értékben vásárolt termékeket a Shein-től, beleértve matricákat, pólókat, pulóvereket, anyák napi ajándékokat és 20 tubus szemhéjtust. „Úgy éreztem, hogy talán ez az utolsó nagy vásárlásom” – mondta. Az úgynevezett „de minimis” szabályok, amelyek lehetővé teszik a kis értékű csomagok vámmentességét, az elmúlt évtizedben jelentősen felfutottak. Trump első elnöki ciklusa alatt a vámok emelése miatt a kis értékű csomagok használata még gyorsabb ütemű növekedést mutatott. 2023-ra ezek a szállítmányok a fogyasztói importra vonatkozóan már több mint 7%-ot képviseltek, míg egy évtizeddel korábban ez az arány kevesebb mint 0,01% volt. Tavaly közel 1,4 milliárd csomag érkezett az Egyesült Államokba a vámmentességi kivétel alapján, ami napi 3,7 millió csomagnak felel meg.
A kivételt támogató csoportok, köztük szállítmányozó cégek, azt állítják, hogy a rendszer egyszerűsítette a kereskedelmet, alacsonyabb árakat és több lehetőséget biztosítva a vásárlók számára. Azok, akik a változás mellett érvelnek – köztük törvényhozók mindkét pártból – azt mondják, hogy a vállalkozások visszaélnek a családok és barátok közötti ajándékozás megkönnyítésére szánt szabályokkal, és a növekedés megkönnyítette a jogellenes, hamisítvány vagy biztonsági előírásokat megsértő termékek bejutását az országba. Trump a közelmúltban „csalásnak” nevezte a de minimis szabályt, figyelmen kívül hagyva a magas költségekkel kapcsolatos aggodalmakat, mondván: „Talán a gyerekeknek két baba lesz a harminc helyett.”
A felmérések szerint azonban a gazdasági politikájával kapcsolatos aggályok növekednek, ahogy a változások hatása egyre inkább érzékelhetővé válik. Krystal DuFrene, egy Mississippi állambeli nyugdíjas, aki rokkantsági ellátásokból él, hetek óta idegesen figyeli a Temu árait, és nemrég lemondta a függönyrendelését, miután látta, hogy az ára több mint háromszorosára nőtt. Végül ugyan megtalálta a kívánt terméket az eredeti áron a platform amerikai raktárhálózatában, de a férje horgászhalászatához szükséges hálók ára több mint a duplájára emelkedett. „Nem tudom, ki fizeti a vámot, csak a vásárló” – mondta. „Mindenhol olcsó kínai termékeket árulnak, így valójában jobban szeretem, ha közvetlenül tudok rendelni.”
Amikor a de minimis szabályok megváltoztak, a Temu bejelentette, hogy megállítja a Kínából közvetlenül az Egyesült Államokba történő értékesítést, és minden értékesítést most „helyi eladók” kezelnek, az amerikai raktárakból teljesítve a rendeléseket. A legújabb vámok nélkül a közgazdászok, Pablo Fajgelbaum és Amit Khandelwal, már megbecsülték, hogy a de minimis megszüntetése legalább 10,9 milliárd dollár új költséget jelentene, ami aránytalanul terhelné az alacsony jövedelmű és kisebbségi háztartásokat.
A vállalkozások az új szabályozásokat komolyan veszik. A Shein és a Temu a múlt hónapban már figyelmeztette vásárlóit, hogy az árak emelkedni fognak, míg a Temu gyorsan bővíti amerikai eladói és raktári hálózatát, hogy megvédje alacsony áraikat. Más üzleti csoportok azt állítják, hogy sok kisebb, kevésbé ismert amerikai márka, amely külföldön gyárt az amerikai vásárlók számára, küzd, és nem biztos, hogy túléli a helyzetet. Az Indochino, egy férfi ruházati cég, amely kínai egyedi öltönyökről ismert, figyelmeztette a kormányt, hogy a de minimis megszüntetése „jelentős fenyegetést” jelent a vállalkozása és más közepes méretű amerikai cégek számára. Steven Borelli, a CUTS athleisure ruházati cég vezérigazgatója, amely a határokon kívül gyárt, már fontolgatja az áremeléseket és a munkahelyek csökkentését.
A helyzet gyors változása sok vállalkozás számára túl gyors, és a cégek úgy érzik, hogy nem tudják felszívni a vámok nyomását, még a bejelentett csökkentett szinten sem. A gazdaság ereje befolyásolja a bérek emelkedését és azt, hogy mennyi adót tud a kormány beszedni a szolgáltatások finanszírozására. A jövőbeni intézkedések és a kereskedelem irányvonalának alakulása még mindig kérdéses, ahogy a gazdasági környezet folyamatosan változik.