Az ausztrál Queensland északi részén februárban hat hónapnyi eső zúdult az égből, ami sok helyi lakos számára éjszakákon át tartó álmatlan estéket eredményezett. Az emberek folyamatosan azon töprengtek, hogy reggel milyen szintű áradásra és károkra ébrednek. Különösen Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják róla, hogy ő a Wally’s Weather nevű népszerű Facebook oldal mögött áll, amelynek 107 ezer követője van és havi 24 millió megtekintést generál. Az oldal Queensland trópusi államának időjárására fókuszál. A rendkívüli áradások idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonaik elhagyására, Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg a követőivel, mivel úgy érezte, ez a kötelessége és felelőssége.
Brown Townsville-ben él, amely a régió központja, és híres a január és március közötti esős, forró és párás időszakáról. „Amikor nagy időjárási esemény történik, próbálod a lehető legkorábban értesíteni az embereket” – mondta. Az emberek szeretnék tudni, mi történik, hiszen ha áramkimaradás van is, valószínűleg internetkapcsolattal még rendelkeznek. Az ilyen rendszerek gyakran éjszaka lépnek fel, amikor nem látható, mi történik, ezért Brown úgy érzi, ő a lakosság szeme és füle.
Brown aktív és rendkívül elkötelezett Facebook közönsége azt mutatja, hogy egyre többen keresnek információt a közösségi médiában. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be az időjárásról és egyéb hírekről szóló információkat. A közösségi média influencerei iránti érdeklődés növekvő, mivel sokan a hagyományos újságírókhoz és médiához hasonlóan tekintenek rájuk, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmányai szerint a fiatalok a TikTokon és Instagramon nagyobb figyelmet szentelnek nekik.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója is tapasztalta ezt a jelenséget. Amikor Brisbane-ben őt is elérték a heves esők és áradások, ő inkább a hivatalos Ausztrál Meteorológiai Szolgálat tanácsát követte, mivel úgy véli, ők biztosítják a legpontosabb előrejelzéseket. Angus professzor elismeri, hogy a helyi időjárás-influencerek népszerűsége a hagyományos média iránti bizalmatlanság növekedésének és a helyi szintű tájékoztatás iránti igénynek a következménye. „Az időjárás-influencerek népszerűségét a helyi, valós idejű frissítések iránti igény hajtja, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta.
Bár az időjárás-influencerek hasznos információkat nyújthatnak, Angus professzor figyelmeztetett a pánikkeltés veszélyeire is. Például a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing nevű közösségi média előrejelzőt 2018-ban kritizálták, amikor történelmi szintű csapadékot és áradásokat jósoltak, amelyek végül nem következtek be. A professzor szerint az ilyen esetek miatt sokan elveszíthetik a bizalmukat az időjárás-influencerek iránt, mivel nem tartoznak ugyanolyan felelősséggel, mint a hivatalos meteorológiai szolgálatok.
Andrew Brown, aki autodidakta módon tanulta az időjárás-előrejelzést, saját tapasztalataira és tudására épít. Bár nem rendelkezik hivatalos meteorológiai végzettséggel, a technológiai háttérrel rendelkező szakemberként sokat invesztál az előrejelző felszereléseibe. Három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket is, amelyek nagyrészt csak a költségeit fedezik. Brown a mesterséges intelligencia fejlődését is kihasználja, ami lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon követőivel. Szeretne egy országos szintű működést kialakítani, miközben a tanári pályától való visszavonulásra is gondol, hogy több időt tölthessen a Wally’s Weather-el és unokáival.
A Weather-influencerek világában pénzkereseti lehetőségek is adódnak. Colorado államban Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, szintén aktív a TikTokon, ahol 135 ezer követője van. Élő közvetítésekből, szponzorációkból és márkamegállapodásokból havonta akár több ezer dollárt is kereshet. „Ez nem elég ahhoz, hogy felmondjak a munkahelyemen, de szórakoztató pénzként kezelem, amit általában utazásra költök” – mondta.
Andrew Brown számára az emberekkel való kapcsolattartás és a közösségi médián keresztül történő információadás egy új kihívást jelent, amely nemcsak a személyes életét formálja, hanem a közösséghez való viszonyát is. Az ilyen típusú időjárás-informálás új utakat nyithat meg a jövőben, miközben a hagyományos média és a közösségi platformok határvonalai folyamatosan elmosódnak.