A rendőrség rammal három erős kopogással törte be a bejárati ajtót, amely azonnal szétnyílt. A házba belépő, nehézfegyverzetű rendőrök hangos kiabálása töltötte be a teret. A kamerával követjük őket, amikor belépnek a lakásba, és ekkor egy nő a földre zuhan, majd a kamera balra fordul, és egy kis, gyengén megvilágított lépcsőházba indulunk felfelé. Az út során találkozunk egy férfival, aki a falnak támaszkodva, kezeit felemelve kiabál, de hiába. Pillanatokon belül egy 13 éves fiút őrizetbe vesznek, és máris kint vagyunk a reggeli fényben. A család a ház előtt üvölt, miközben a kamera visszatér a fiatalhoz, aki most a rendőrségi furgon sötét belsejében ül. Mindez mindössze három perc alatt játszódik le. Ez a jelenet a Netflix legújabb, „Adolescence” című sorozatának korai része, amely az első hónapjában több mint 120 millió nézőt vonzott világszerte.
A sorozat operatőre, Matthew Lewis egy friss interjúban elmondta, hogy öt évvel ezelőtt nem lett volna lehetséges ilyen jelenetek felvétele. Az „Adolescence” négy, körülbelül egy órás epizódját teljes egészében egyetlen felvételben rögzítették, amit „oner”-nek neveznek. A kamera folyamatosan követte a szereplőket a hektikus jelenetek során, és gyakran váltott kézikameráról járműre szerelt felvételre. A könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a drámai fényviszonyokhoz, kis forradalmat indítottak el a film- és televízióiparban.
Az „Adolescence” második epizódjának végén például a kamera egy autó belsejéből indul, átkel az úton, majd átrepül a közeli utcák felett, végül pedig ismét a földszintre érkezik. A váltás a drónos és emberi operátor között alig észlelhető – csupán egy apró remegés tapasztalható – de ha nem figyelünk, ezek az átmenetek gyakorlatilag zökkenőmentesek. Mindez részben a DJI Ronin 4D-nek köszönhető, egy kis, nagy felbontású kamerának, amely több beépített érzékelővel is rendelkezik a mozgás és a környezet viszonyainak észlelésére. Ez lehetővé teszi a belső mechanizmusok számára, hogy kompenzálják a mozgást, ezáltal sima és stabil felvételeket készítsenek. A tapasztalt filmes és a Boston University professzora, Tim Palmer „fenomenálisnak” nevezte az eredményt. Eleinte kétségei voltak afelől, hogy az „Adolescence” epizódjait valóban egyetlen felvételben rögzítették, de miután látta, már nem volt kétsége afelől, hogy ez így van.
A kamera technológia az utóbbi időben jelentős fejlődésen ment keresztül. Palmer professzor emlékeztetett, hogy 2014-ben egy kórházi drámán dolgozott, amely hosszú felvételeket igényelt a zsúfolt kórházi folyosókon. „Csak kis joystickos videójáték-vezérlőkkel mozgattuk a kamerát, és ez nem volt elég pontos.” A kórházi környezet energiájának megragadására a televíziós műsorok készítői régóta törekedtek. Az 1990-es évek BBC sorozata, a „Cardiac Arrest” egy hektikus triázs egységben kezdődik. Az első tíz percben csupán egy vágás található, de a kamera mozgása meglehetősen robotikus. Ezzel szemben az „Adolescence” sokkal dinamikusabbnak tűnik.
Palmer professzor azt is megjegyezte, hogy a gimbalok, amelyek a kamerák stabilizálására szolgálnak, évek óta léteznek, de a távoli vezérlésük és a felvétel készítése csak nemrég vált kifinomulttá. Néhány legújabb kamera beépített szűrőkkel rendelkezik, amelyeket távolról lehet vezérelni, vagy stabilizálási technológiával, amely egy gombnyomással aktiválható vagy deaktiválható. „Ez egy teljesen új korszakot nyit,” mondta.
Bár a hosszú egyfelvételes jelenetek nem új keletűek a filmművészetben, a legutóbbi években egyre népszerűbbé váltak. Például a 2015-ös „Victoria” című film, amely állítása szerint egyetlen felvételben készült, két óra és húsz perc hosszú. A film operatőre, Sturla Brandth Grøvlen hangsúlyozta, hogy nincsenek vágások. A technológia korlátait figyelembe véve is remek munkát végzett, hiszen a rendező szándékosan akarta, hogy a felvételek olyan érzést keltsenek, mintha háborús tudósítók készítették volna őket.
A DJI Ronin 4D a cég „első dedikált mozgókép kamera”, amely széleskörű stabilizáló technológiával rendelkezik, és a felvétel vezeték nélküli továbbítását is támogatja a helyszíni monitorokra. A kamera automatikusan kiválasztja a legjobb elérhető jel frekvenciáját. Ugyanakkor nem alkalmas függőleges felvételek készítésére, amelyek egyre népszerűbbek a TikTok és más videómegosztó alkalmazások térnyerésével. Az új kamerák, mint például a Canon Cinema EOS sorozat, szintén a könnyűséget és a praktikusságot helyezik előtérbe, lehetővé téve a filmesek számára, hogy szabadabban dolgozzanak.
A filmes és televíziós minőség javulása szempontjából a könnyű, ergonomikus kamerák megjelenése jelentős hatással lehet. Azonban a filmeseknek figyelniük kell arra is, hogy az egyfelvételes megoldások ne váljanak öncélú trükké, amely a jó történetmesélés rovására megy. A filmes ipar továbbra is a jó történetekre épül, és a technológia fejlődése mellett a tartalom minősége marad a legfontosabb szempont.