A Marks & Spencer (M&S) brit kiskereskedelmi óriás bejelentette, hogy leállította az online rendeléseket, mivel a vállalat küzd a legutóbbi kibertámadás következményeivel. Az első problémákat a vásárlók már a múlt hét végén jelezték, és kedden a cég megerősítette, hogy „kibertámadás” történt. A márka teljesen felfüggesztette az online rendeléseket, beleértve az étkezési és ruházati termékek rendelését is, és közölte, hogy visszatérítést biztosít azoknak a vásárlóknak, akik pénteken rendeltek. A bejelentés után a cég részvényei 5%-kal csökkentek, majd később részben helyreálltak. Az online megrendelések szombat reggel is felfüggesztve maradtak.
A Marks & Spencer egy nyilvános üzenetben kifejtette, hogy „nagyon sajnálja a kellemetlenséget”, és hangsúlyozta, hogy tapasztalt csapata, amelyet vezető kibert biztonsági szakértők is támogatnak, rendkívül keményen dolgozik az online és applikáción keresztüli vásárlás újraindításán. A cég kifejezte háláját a vásárlók, munkatársak és partnerek megértése és támogatása iránt. A boltok továbbra is nyitva tartanak, annak ellenére, hogy az online rendeléseket érintő problémák jelentkeznek.
A cég előzőleg már problémákkal küzdött, amelyek a kontaktmentes fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást, valamint a ajándékutalványokkal történő vásárlásokat érintették. Az online rendelés felfüggesztése óta a Marks & Spencer reagált a közösségi média bejegyzéseire, és tájékoztatta a vásárlókat arról, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Az egyik bejegyzésre válaszolva közölték, hogy „ajándékutalványok, e-ajándékutalványok és hitelesítési bizonylatok jelenleg nem használhatóak mint fizetési mód, sem boltban, sem online”. Ugyanakkor azt is jelezték, hogy ha valaki már kapott értesítést arról, hogy egy termék készleten van, akkor azt bátran átveheti az üzletben.
Néhány vásárló azonban kritizálta a céget a leállás kezeléséért, különösen a vásárlókkal való kommunikáció miatt. Az egyik felhasználó a közösségi médiában megjegyezte, hogy miután előző nap arról értesítették, hogy az ajándékutalványok problémája megoldódott, az üzletben ismét elutasították, így már negyedik napja próbálkozott, de nem tudta használni az M&S ajándékutalványát. A frusztrációk ellenére azonban sokan dicsérték az üzletek munkatársait a szolgáltatásuk miatt, és arra kértek, hogy a vásárlók ne a dolgozókon vezessék le a feszültséget.
Sokan még mindig kérdésekkel fordulnak a céghez a meglévő vásárlásokkal, rendelésekkel és visszatérésekkel kapcsolatban, amelyekre a kibertámadás következményei hatással lehetnek. Az online élelmiszerbolt, az Ocado, amely M&S ételeket forgalmaz, nem érintett a problémákban, mivel teljesen külön rendszerrel működik. Az Információs Biztos Irodájának szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy a Marks & Spencer „értékeli az átadott információkat”, miután a cég bejelentette az incidenst. A vállalat kedden korábban tájékoztatta, hogy értesítette a Nemzeti Kibervédelmi Központot, míg a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség a BBC-nek elmondta, hogy együttműködik a NCSC-vel, hogy támogassa a céget.
A pénteki frissítésben a Marks & Spencer azt közölte a befektetőkkel, hogy az online rendelések felfüggesztése „proaktív intézkedés” része. A cég csapata, vezető szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online műveletek helyreállításán és a vásárlók megfelelő kiszolgálásán. A kibertámadás következményeivel kapcsolatban a szakértők már spekulálnak, hogy mi is állhat a háttérben. Nathaniel Jones, a Darktrace kibervédelmi cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítéseinek felfüggesztése azt mutatja, hogy „milyen következményekkel járhatnak ezek a támadások a bevételi forrásokra”. William Wright, a Closed Door Security kibervédelmi cég képviselője úgy véli, hogy a helyzet „jelentős hatással” lehet a cégre, mivel az adatok szerint az üzlet forgalmának közel negyede online történik, így bármilyen hosszú ideig is tart a felfüggesztés, az pénzügyi kárt okozhat az M&S-nek.
A Marks & Spencer a legújabb nagy márka, amely jelentős zavarokat tapasztal az online szolgáltatásaiban az utóbbi hónapokban. A Morrisons tavaly karácsonyi rendelésekkel kapcsolatosan szenvedett hatalmas problémáktól, amelyek miatt a szállításokat törölték, és a kedvezmények nem kerültek alkalmazásra. Ezt követték idén az első két hónapban a nagyobb banki leállások, amelyek sokak számára éppen a fizetési napokra estek. Januárban a Barclays komoly IT problémákkal küzdött, amelyek érintették a bank alkalmazását és online banki szolgáltatásait. Később kiderült, hogy a Barclays akár 12,5 millió font kártérítést is fizethet. Februárban több bank, köztük a Lloyds, szintén leállásokkal szembesült, ami miatt a vállalkozások nem tudták kifizetni a dolgozóikat. A NCSC arra figyelmeztette a cégeket, hogy ellenőrizzék az IT segítségnyújtó „jelszó-visszaállító folyamatokat”, mivel a hackerek célpontként kezelik a kiskereskedőket. A Marks & Spencer vezérigazgatója elmondta, hogy „nagyon sajnálja” a zavarokat, amelyek miatt kénytelenek voltak felfüggeszteni online működésüket, de a cég nem árulta el, hogy ki hajtotta végre a támadást, vagy mikor állnak helyre rendszereik, ami arra utal, hogy a helyzet komoly. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátás a jövő hét végére várhatóan normalizálódik.