Jay Springett, a technológiai stratéga és podcast házigazda, a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiságból csatlakozott, és végül több mint hat hónapig maradt. A Butterflies koncepciója az, hogy lehetőséget adjon az emberek és az AI személyiségek közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, és még saját Beanie Babies gyűjteményét is elindította. Elmondta, hogy az élmény olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies-szal való kapcsolatom nem hasonlított más platformokhoz,” mondta Springett a BBC-nek. „Ez inkább megfigyelés volt, mint részvétel. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljem.”

Az olyan közösségi média szolgáltatások, mint a Butterflies, igyekeznek teret nyerni egy olyan időszakban, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a közösségi média óriásaival. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban csaknem 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években a Similarweb szerint. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek egyharmada használ Facebookot és X-et, szemben a tíz évvel ezelőtti háromnegyedével.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amelyik teret nyer. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. A Bluesky sikere azonban nagyrészt az új architektúrájának köszönhető, amely egy X-szerű élményt kínál, miközben magas fokú testreszabhatóságot biztosít. Ellentétben a központosított rendszerekkel, ahol a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmakat és identitásokat, a Bluesky felhasználói kiválaszthatják, hogyan szeretnék moderálni a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat javasol nekik az algoritmus. Ha nem tetszik a Bluesky általános diskurzus, válts a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy láthasd, miről beszélnek azok, akiket követsz.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek tűnik, mint amilyen valójában. A Free Our Feeds, egy hírességek által támogatott alapítvány, reméli, hogy elérik ezt a célt. Olyan neves személyiségeket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és célja, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjtsön össze egy nyitott közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol hajt, amely a Bluesky decentralizált hálózata.

Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc felügyelőjének egyike, elmondta: „A Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúra számára, de amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, a kockázat megmarad, hogy nem fogják a közérdek szolgálatába állítani.” Azonban a legnagyobb aggodalom a feltörekvő platformok számára a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője, amely más nyílt közösségi média architektúrák mögött áll, elmagyarázza, hogy Metcalfe törvénye összefoglalja ezt. A törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, amelyeket arra használhatnak, hogy egyre nagyobbak legyenek, és kiszorítsák a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou a vezetője, egy olyan stratégiát dolgozott ki, amely segíthet nekik áthidalni Metcalfe törvényét. A céljuk az, hogy megszüntessék a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely tartalmat kínál az összes közösségi média szolgáltatásból. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összevonását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják – mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud majd nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok.

A helyzet azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De léteznek megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálják a különböző technológiákat használó webhelyeket. „Az elmúlt évtizedekből egy dologra tanultunk: a világ legkevésbé szükséges dolga egy olyan megoldás, amely mindenkire érvényes, nyolc milliárd ember számára,” tette hozzá Berjon.

A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább egy kis rést szeretnének kialakítani maguknak, ahelyett, hogy helyettesítenék a meglévő platformokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazásokból álló iparág alakult ki. Az egyikük a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem akarja, hogy online szocializálj. Ehelyett arról tájékoztat, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen tartózkodsz valakivel, akit ismersz, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozz emberekkel személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen melyik városban tartózkodnak, vagy hogy a helyi barátaim mit csinálnak,” mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi kapcsolatok terén, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat jelenik meg, és több választási lehetőséget kínál az embereknek. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segíteni fog az embereknek a zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamon keresztül böngésszenek, amely különböző platformokról, köztük a Threads, Bluesky és YouTube posztjaiból és tartalmaiból merít. „A végén,” mondta McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíteni fogja a Facebookot vagy a Twittert, amit korábban ismertünk, de inkább több szolgáltatás fogja elvonni a figyelmünket ezekről a régi, egyetlen hírfolyamos élmény

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo